Pijn tijdens het dansen?

Pijn tijdens het dansen?

“No pain, no gain” de alom bekende slogan bij dansers. Echter is pijn een alarmsignaal van het lichaam dat we beter niet negeren. Stel je eerst de vraag waar je pijn hebt, wat voor pijn het is en of het al dan niet tezamen met andere klachten voorkomt.

Spierpijn of gewrichtspijn tijdens het dansen? Dat is toch normaal?

Dagelijks eist een danser veel van zijn eigen lichaam. Door de complexe balans tussen flexibiliteit en kracht in combinatie met het er moeiteloze uiterlijk, wordt zo goed als elke danser wel eens genekt door spier- en/of gewrichtspijnen. Een licht ongemak, een zekere mate van stijfheid of een lokale ontsteking komt voor bij elke atleet. Bij voldoende rust en een aangepast trainingsschema betert dit vanzelf. Wanneer deze pijn genegeerd wordt, kan er een overbelasting ontstaan. Dit is vaak een zeurende pijn die langzamerhand ontstaat en gradueel toeneemt in intensiteit. Het gaat regelmatig  gepaard met vermoeidheid, vertraagd herstel, verhoogde stress… Het grootste aandeel blessures bij dansers komt voort uit overbelasting ten gevolge van overmatig trainen tezamen met onvoldoende rust.

Enkele tips om overbelasting te vermijden:

  • Kwalitatieve repetities. Enkele malen ene choreografie of oefening doorlopen is meer winstgevend dan talloze keren hetzelfde herhalen en hierbij het lichaam uitputten.
  • Gevarieerde voeding tezamen met voldoende drinken zodat het lichaam van voldoende bouwstenen voorzien wordt.
  • Actieve relaxatie- en rustmomenten zodat het lichaam zichzelf kan herstellen, aanpassen en beter kan presteren.
  • Voldoende slaap. Slaap is noodzakelijk voor een optimale hersenfunctie. Bijkomend worden er tijdens de slaap hormonen vrijgegeven die het herstel positief beïnvloeden.

Een plots stekende pijn tijdens het dansen? Wat nu?

Een stekende pijn is zeer hinderlijk en mag zeker niet genegeerd worden.. Allereerst ga je na of je al dan niet nood hebt aan een dokter. Indien het gepaard gaat met onvermogen tot bewegen, zeer hoge mate van pijn en/of nachtelijke pijn wordt aangeraden een dokter te raadplegen. Ijs kan gelegd worden om eventuele zwelling te minderen en pijn te dempen. Let op dat je nooit terug begint te dansen meteen na het leggen van ijs. Indien je hinder blijft ondervinden na een periode van rust, zoek je best een arts of kinesist op om jouw bevordering van herstel te bespreken.

Pijn tijdens het dansen? Maak snel een afspraak!

AFSPRAAK

Deze website maakt gebruik van cookies. Door deze site te blijven gebruiken, accepteert u ons gebruik van cookies.